Dag 1: Zoek alle inkoopfacturen bij elkaar
Vandaag is het het meeste werk, vooral als je niet al jouw bonnetjes en inkoopfacturen al geordend hebt.
Het is tijd om al jouw inkoopfacturen te verzamelen. Dit zijn alle facturen die jij hebt ontvangen voor de aankoop van goederen en/of diensten voor jouw bedrijf.
Zorg ervoor dat je alle papieren en digitale facturen verzamelt, zoals facturen van de aankoop van apparatuur, software, kantoorbenodigdheden, enzovoort. Het makkelijkste is om te kijken op jouw bankrekening welke facturen je hebt betaald en welke uitgaven je nog meer hebt gedaan. De meeste facturen zul jij ongetwijfeld in jouw mail hebben ontvangen. Zoek ze op en sla ze op in een map op jouw computer. Bijvoorbeeld in een map administratie-inkoopfacturen. Zorg dat je ook de facturen die jij nog niet hebt betaald verzamelt.
Heb je kosten gemaakt waar jij bonnetjes van hebt ontvangen? Scan deze dan in en sla deze ook op in de map administratie-inkoopfacturen.
Heb je alle facturen en bonnetjes opgeslagen! Goed gedaan! De eerste dag van de challenge zit erop.
💡TIP: Zorg dat je voortaan alle bonnetjes en facturen direct opslaat in de map administratie. Gebruik jij een boekhoudprogramma? De meeste boekhoudprogramma's hebben een app waarbij je direct de facturen en/of bonnetjes kunt uploaden of zelfs direct een foto van kunt maken. Ik gebruik hiervoor de app van E-Boekhouden. Super handig. Als ik thuis kom van de winkel gaat het bonnetje gelijk in mijn digitale archief.
Daarnaast kun je bij veel boekhoudprogramma's de facturen mailen naar een speciaal mailadres zodat ze direct in jouw digitaal archief terecht komen. En nog handiger, laat ze gelijk herkennen zodat je nog minder werk hebt.
Succes met dag 2!
Meeste gestelde vragen:
1. Mag ik ook bonnen/facturen van een eerder kwartaal meenemen?
Ik leg jou op deze dag uit dat je bonnen moet verzamelen van het afgelopen kwartaal.
Q1: 01-01 t/m 31-03
Q2: 01-04 t/m 30-06
Q3: 01-07 t/m 30-09
Q4: 01-10 t/m 31-12
Maar wat nou als je nog bonnen hebt die betrekking hebben op een eerder kwartaal? Mag je die dan nog meenemen?
Ja! Dat mag op de volgende voorwaarden:
- Het te betalen bedrag aan BTW bedraagt minder dan € 1.000. Is het bedrag hoger dan zou ik zeker contact opnemen met jouw boekhouder. Dan moet er namelijk een suppletie ingediend worden.
- Je mag tot maximaal 5 jaar terug BTW corrigeren. Hou er wel rekening mee dat als jij in deze periode in de KOR zat je natuurlijk geen correctie in dienen.
- In het geval van te betalen BTW moet je deze correctie zelfs doen.
- Bij twijfel neem altijd contact op met je boekhouder!
2. Wat doet mijn boekhouding met facturen die ik mail naar de boekhouding?
Ik kan je alleen vertellen wat E-Boekhouden doet met de facturen die jij mailt naar je boekhouding. Er zijn 2 verschillende manieren om inkoopfacturen te mail naar je boekhouding:
- Je mail naar een "herken" mailadres: De factuur komt in jouw digitaal archief en wordt direct herkent door jouw boekhouding. Super handig. Je moet dan vervolgens nog wel de controle doen uiteraard om te kijken of E-Boekhouding jouw factuur ook echt heeft begrepen.
- Gebruik je geen e-herkenning dan stuur je de factuur naar een "niet herken" mailadres. Jouw factuur wordt niet herkent maar komt wel in je digitaal archief waar jij deze zelf kunt verwerken.
Meer informatie over Mail & Herken in E-boekhouden vind je hier.