"Nicky, wie is jouw doelgroep?" Mijn antwoord: "Vrouwelijke fotografen tussen de 40 en 50 die geen inzicht hebben in hun financiën." De reactie: "Zo specifiek? Maar dan mis je toch heel veel potentiële klanten?"

Tijdens de livedag Winstgevend Plan zat ik met een klant die straalde toen ze vertelde over haar droom: "Over twee jaar wil ik met mijn vriend naar IJsland. We willen de noorderlicht zien, in hot springs zwemmen en die prachtige watervallen fotograferen."

Terug van een heerlijke week Spanje! Uitgerust, vol energie en... met een bedrijf dat gewoon is doorgelopen. Geen berg achterstallig werk, geen gemiste kansen, gewoon alles netjes op orde.

Daar zat ik dan, met mijn koffer open op bed en drie verschillende lijstjes naast me. Eentje voor kleding, eentje voor toiletspullen en eentje voor 'niet vergeten'. En ik ben niet de enige - onze app-groep staat vol met berichtjes: "Hebben we aan zonnebrand gedacht?" "Wie neemt de föhn mee?" "Moeten we nog iets regelen voor de laatste avond?"

Het was een koude novemberdag toen ik mijn mailbox opende. Een jaarfactuur. En nog één. En nóg één. Mijn maag draaide om. Hier had ik niet op gerekend. Ondanks een succesvol fotografiebedrijf met een mooie omzet, was mijn bankrekening niet voorbereid op deze rekeningen.