Van kofferlijst naar actieplan: waarom schrijven werkt

06-05-2025

Daar zat ik dan, met mijn koffer open op bed en drie verschillende lijstjes naast me. Eentje voor kleding, eentje voor toiletspullen en eentje voor 'niet vergeten'. En ik ben niet de enige - onze app-groep staat vol met berichtjes: "Hebben we aan zonnebrand gedacht?" "Wie neemt de föhn mee?" "Moeten we nog iets regelen voor de laatste avond?"

Het mooie is: we vullen elkaar perfect aan. De één denkt aan praktische zaken als adapters, de ander aan entertainment voor in het vliegtuig. Samen maken we onze reis tot een succes, juist omdat we allemaal onze lijstjes delen en elkaar scherp houden.

Het deed me denken aan wat ik zo vaak zie bij fotografen. Ze lopen rond met geweldige ideeën in hun hoofd:

  • Die nieuwe type fotoshoot
  • Die prijsverhoging die ze willen doorvoeren
  • Die marketingactie voor het najaar
  • Die nieuwe workflow voor hun foto-editing
  • Inrichten van een nieuw systeem

Maar net als een ongeschreven paklijst, blijven die ideeën vaak zweven. Ze zitten vast in je hoofd, waar ze rondtollen zonder richting. En eerlijk? Daar heb je helemaal niks aan.

Het is precies waarom ik zo geloof in het 12-wekenplan voor fotografen. Want of je nu op vakantie gaat of je bedrijf wilt laten groeien: zodra je dingen opschrijft, worden ze concreet. Ze krijgen vorm. Ze worden uitvoerbaar.

Kijk naar mijn vakantie-paklijst:

  • Dinsdag: lijstjes maken
  • Woensdag: was draaien
  • Donderdag: koffer inpakken
  • Vrijdag: laatste checks
  • Zaterdag: vertrek!

Het is eigenlijk net als een kwartaalplanning voor je bedrijf. Je breekt grote doelen op in kleine, behapbare stapjes. Want "op vakantie gaan" is net zo overweldigend als "mijn bedrijf verbeteren" - totdat je het opbreekt in concrete acties.

En het mooiste? Als je eenmaal begint met schrijven, komt er vaak nog veel meer naar boven. Net zoals fotografen tijdens het maken van hun actieplan vaak ontdekken welke kleine stapjes ze nog meer kunnen zetten voor een sterker bedrijf.

Dus of je nu je koffer pakt voor een weekje Spanje of je bedrijf klaarstoomt voor het volgende kwartaal: begin met schrijven. Maak die lijstjes. Zet die ideeën om in acties. Want pas als het op papier staat, kun je er echt mee aan de slag.

En nu? Nu ga ik weer genieten van de Spaanse zon, want deze blog had ik vooraf al geschreven en ingepland 😉.

Want ook dat is een parallel met ondernemen: goede voorbereiding zorgt voor zorgeloze uitvoering!